Anciënniteit is vandaag niet langer de norm in bedrijven, wel de digital skillset

Anciënniteit is vandaag niet langer de norm in bedrijven, wel de digital skillset

Anciënniteit is vandaag niet langer de norm in bedrijven, wel de digital skillset

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bloovi Me

De digitale markt evolueert razendsnel. Dat betekent dat professionals hun digital skills maar beter op scherp hebben en houden. Maar hoé? Sqillzer, het Nederlands toetsplatform voor digitale specialisten, ontwikkelde een online test die deze skills in kaart brengt en de tester inzicht geeft over waar hij zich verder in kan ontwikkelen. De test is – dankzij een partnership met Bloovi Me – nu ook in ons land beschikbaar.

Digital professionals hebben zich ongetwijfeld al eens de volgende vraag gesteld: ik wil en moet mezelf als digitaal talent blijven bijschaven, maar hoe doe ik dat als ik mijn pijn- en verbeterpunten niet exact kan pinpointen? Er bestaan hier immers geen gestandaardiseerde tests voor. “Dat vonden wij een vreemde vaststelling”, steekt Robert Smit, founding partner en CEO van Sqillzer, van wal. “In een digitale werkomgeving wordt werkelijk alles gemeten, behalve het niveau van de mensen die er werken. Dat terwijl professionals een grote behoefte hebben om te weten waar ze staan qua kennis en vaardigheden omtrent digital marketing."

"Maar daar bestaan geen officiële meetinstrumenten voor, in het onderwijs noch de markt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld andere vakgebieden als economie, waar onder meer de overheid verschillende examens en tests voor heeft gevalideerd. Dat komt omdat digital marketing een vak is dat binnen heel veel en sterk uiteenlopende opleidingen wordt gegeven, waardoor de invulling ervan per opleiding sterk verschilt. Digital marketing is, kortom, een vlag die veel ladingen dekt.

Gevalideerd door gezaghebbende instanties

Aangezien die meetinstrumenten niet bestonden, besloot Sqillzer ze dan maar zelf te maken. “We hebben eerst een platform uitgebouwd dat het samenstellen van toetsen gemakkelijk mogelijk maakte, onder meer aan de hand van een online bibliotheek met zo’n 1500 multiple choice-vragen rond digital marketing”, legt Robert uit. “Vragen die ons werden aangeleverd door zo’n vijftien grote spelers uit de markt, waaronder Google en Microsoft, en die samen de grootste database met online marketing gerelateerde vragen ter wereld vormen. Door het platform met de database te combineren, kunnen bedrijven geheel zelfstandig tests genereren, bijvoorbeeld voor hun sollicitanten of medewerkers. Maar daarnaast hebben we zelf test ontwikkeld, die werden gevalideerd door verschillende gezaghebbende commissies en instanties. Op die manier heeft digital marketing als vakgebied nu ook zijn eigen erkende tests.”

Digitale skills worden crucialer dan ooit. Niet alleen voor professionals hun ontwikkeling, maar ook de bedrijven waarvoor ze (willen) werken

De gratis tests werden eerst in Nederland uitgerold, maar kunnen nu ook in ons land worden afgelegd. In België wordt hij verspreid onder de naam Digital Skills Test. Exclusief via Bloovi Me, marktleider in België op het gebied van recruitment, project staffing en opleiding & coaching van digitaal talent. “De nieuwe generatie digital professionals wordt dé groeimotor van de digitale economie”, aldus Elien Van den Steen, verantwoordelijke uitrollen Digital Skills Test in België. “Daarom worden hun digitale skills crucialer dan ooit. Niet alleen voor hun eigen ontwikkeling, maar ook de bedrijven waarvoor ze werken. Maar hoe weet je hoe het met die skills is gesteld, en waar je eventueel tekort komt? Zoals bij zoveel vragen geldt hier: meten is weten.

De Digital Skills Test helpt professionals heel concreet inzicht te krijgen in hun digitale vaardigheden, vooral omdat de vragen in drie categorieën zijn opgesplitst: digitale kennis en theorie, inzicht en toepassingsvaardigheden, doorgaans in de vorm van een minicase. Elke test is een evenwichtige mix van deze drie categorieën. Als deelnemer krijg je een totaalscore, maar ook een score per categorie. Je kan bovendien een specifiek segment binnen digital marketing kiezen – online marketing, SEO-copywriting, SEA, webanalyse … – zodat de vragen nog gerichter zijn. Op die manier kan je echt werkpunten blootleggen. Eigenlijk kan je ’t vergelijken met een persoonlijkheidstest, maar dan met de focus op sterktes en zwaktes op digitaal vlak.”

Helpen tijdens een sollicitatieprocedure

Een dergelijke test heeft nog voordelen: als young professional heb je doorgaans nog geen portfolio om mee uit te pakken. Maar stel dat je dergelijke test aflegt en je behaalt een uitstekend resultaat, dan kan dat bij een sollicitatie een heuse asset zijn. “Of stel dat je net afgestudeerd bent en je weet nog niet wat je wil doen omdat digital marketing zo’n ontzettend breed begrip is: dan kan zo’n test richtinggevend zijn door heel concreet aan te geven waar je sterktes liggen op kennis- en toepassingsgebied. Met die kennis kan je dan gerichter bedrijven selecteren waarvoor je wilt solliciteren”, aldus nog Elien.

“En over bedrijven gesproken: die kunnen die test dan weer gebruiken om de skills van hun werknemers in kaart te brengen”, vult Robert aan, “om te zien wie welke verdere ontwikkeling nodig heeft en wie kan doorgroeien naar een ander niveau. Het helpt hen ook inzicht te krijgen in de kennis en vaardigheden van kandidaten, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatieprocedure. Wist je bijvoorbeeld dat de kosten voor het inzetten van dergelijke toets ongeveer 0,01% bedragen ten opzichte van de kosten die je als zaakvoerder hebt als de kandidaat achteraf op inhoud niet blijkt te voldoen?”

Benchmarken

Werken in de digitale sector, die razendsnel evolueert, komt neer op levenslang leren. Ook op dat vlak kan dergelijke test van goudwaarde zijn. Niet alleen omdat de database 1500 vragen telt, maar ook omdat de vragen regelmatig gereviewd en vernieuwd worden. Zo werden bijvoorbeeld onlangs verschillende items rond de kersverse GDPR-wetgeving geïntegreerd, die uiteraard de digitale sector wezenlijk beïnvloedt.

Door de test verschillende keren af te leggen, bijvoorbeeld nadat je een opleiding of traineeship hebt gevolgd, kan je je huidige skillset én je evolutie mooi in kaart brengen”, aldus Robert. “Op die manier kan je ook blijven werken aan verbeterpunten. Bovendien laat de tool toe dat je wordt gebenchmarkt: hoe verhouden je competenties zich tot die van de volledige markt, en loop je bijgevolg voor of achter? Let wel, de test dient zeker niet om mensen buiten te sluiten of te gaan rangschikken, maar louter om inzicht te bieden aan de persoon die hem aflegt.”

Vroeger was anciënniteit de basis voor loonopslag of promotie, nu is dat de skillset

De Digital Skills test kan ten slotte ook verhelderend zijn wat betreft carrière-inzichten. “Digital professionals weten vaak niet waar ze staan”, licht Elien toe. “De omstandigheden zijn namelijk veranderd. Vroeger was anciënniteit de basis voor loonopslag of promotie, nu is dat de skillset. De vraag die ze zich stellen is: ben ik nu een junior, medior of senior profiel? Dankzij de test kunnen ze hier gemakkelijker een antwoord op formuleren.”

Na het invullen van de testen worden de resultaten binnen de week telefonisch toegelicht door consultants van Bloovi Me. De sterktes en zwaktes worden besproken en tegen het licht van de ambities van de digital potential gehouden. “Die feedback is uiteraard volledig vrijblijvend”, besluit Elien Van den Steen, “maar met de inzichten weet je in elk geval beter waar je staat. Of (nog) niet staat.”

Wil je weten welke kennis je nodig hebt om jouw volgende carrièrestap succesvol te maken? Neem deel aan Bloovi Me’s online marketingtesten met kennisvragen, begrijpende vragen en toepassingsvragen, en kom het snel te weten!

Anciënniteit is vandaag niet langer de norm in bedrijven, wel de digital skillset

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bloovi Me

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.227 abonnees