"De winstmarges op websitebouw zijn zo klein geworden dat je vandaag sneller en efficiënter moét werken om rendabel te zijn"

"De winstmarges op websitebouw zijn zo klein geworden dat je vandaag sneller en efficiënter moét werken om rendabel te zijn"

"De winstmarges op websitebouw zijn zo klein geworden dat je vandaag sneller en efficiënter moét werken om rendabel te zijn"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & SiteManager

Dat een goed uitgebouwde website noodzakelijk is voor de business, weet intussen iedere ondernemer. Met de opkomst van de doe-het-zelf website builders leek het er zelfs even op dat ondernemers zelf hun eigen websites zouden gaan bouwen. Maar die trend beperkt zich voornamelijk tot beginnende ondernemers en start-ups met beperkte middelen, stelt Alexander Hoogewijs, co-founder en managing partner van SiteManager. Hij gelooft dat door de snelle ontwikkeling van nieuwe digitale trends de meerwaarde van een professionele webontwikkelaar enkel zal toenemen.

Tien jaar geleden ging iedereen ervan uit dat iedere ondernemer op termijn zijn of haar eigen website zou gaan maken. Ondertussen is gebleken dat dit niet het geval is. “Vier op de vijf websites worden nog altijd gebouwd door specialisten, en geen enkele trend geeft aan dat dat snel zal veranderen. Ondernemers hebben vaak noch de tijd, noch de nodige skills om daar zelf mee bezig te zijn. Ze doen dan een beroep op web professionals of agencies”, aldus Hoogewijs.

Ondernemers gaan in zee met professionals omwille van hun expertise en dienstverlening. “Agencies helpen niet enkel met het ontwikkelen van een website, ze ondersteunen hun klanten ook bij het rendabel maken van die websites. We zien dat de bedrijven in de webindustrie zich hebben ontplooid tot full service agencies. Naast webdesign verwachten klanten bijkomende dienstverlening zoals digitale marketing, zoekmachine-optimalisatie, copywriting, en online advertenties. Bovendien zijn door toegenomen concurrentie de winstmarges op websitebouw zo klein geworden dat je vandaag sneller en anders moét gaan werken om rendabel te zijn”, legt Hoogewijs uit.

De kracht van de cloud

Om het proces van het bouwen en onderhouden van websites efficiënter te maken, keken Alexander Hoogewijs en Dieter Crombez, de twee founders van SiteManager, naar de recente evoluties op de technologiemarkt. “Dankzij de mogelijkheden van de cloud hebben we heel wat zaken kunnen automatiseren. Onze gebruikers verliezen niet langer tijd bij het opzetten van nieuwe websites en het onderhouden van thema’s, plugins en servers. Dat is een echte gamechanger voor veel agencies omdat het hen de tijd geeft om meer bezig te zijn met het grafische, creatieve en strategische aspect van een website.”

Het automatiseren van de cloud is een echte gamechanger omdat het agencies de tijd geeft om meer bezig te zijn met het grafische, creatieve en strategische aspect van een website

Daarnaast zorgt de kracht van de moderne browsers ervoor dat grafische designers nu zaken kunnen uitwerken die vroeger enkel via photoshop konden”, verduidelijkt Hoogewijs. “Zij kunnen in de browser ontwerpen. Hun ontwerp wordt door het platform automatisch gecodeerd, gekoppeld aan een visueel CMS systeem, en de website is onmiddellijk responsive. Dat bespaart enorm veel tijd. Vroeger kreeg de front-end developer bij wijze van spreken een foto van het design en ging die vervolgens volledig gaan omzetten in code.”

“Designers kunnen op die manier hun volledige creativiteit benutten zonder te botsen op grenzen van het platform. Het verschil tussen SiteManager en andere cloud-oplossingen is dat er in principe geen grenzen zijn. Via onze developer applicatie kan de ontwikkelaar aan de slag met de code van de website. Als je iets kan bouwen met front-end code, dan is bijna alles mogelijk”, aldus Hoogewijs.

Een derde evolutie die ze aangrijpen, is het businessmodel van software as a service. “Zoals bij veel SaaS-platformen is een uitstekende support belangrijk. Onze community verwacht dat we snel inspelen op problemen of vragen. We zetten heel sterk in op het opleiden van onze gebruikers en hebben een team van webdesign coaches die hen bijstaan en helpen met eventuele problemen. Je staat er nooit alleen voor. Bovendien worden er maandelijks webinars georganiseerd, waar we webdesigners in contact brengen met specialisten die inzichten delen over gerelateerde topics zoals SEO, content & video marketing, of e-commerce.”

Samenwerking

Het bedrijf wil met haar platform vooral de samenwerking tussen professionals faciliteren. “Kijk, vandaag zijn er op de markt twee types platformen voor webdesign. Enerzijds heb je technische developerplatforms zoals WordPress, Joomla en Drupal, anderzijds designerplatforms als Webydo, Squarespace en Webflow. Hoewel beide hun uitgesproken troeven hebben, is er ook een manco: ze focussen vooral op één core creator-profiel. Maar doorgaans zijn er verschillende profielen nodig voor de ontwikkeling van een website: designers én developers, eventueel nog bijgestaan door copywriters, SEO specialisten of andere freelancers.”

Door alle profielen samen te laten werken in één platform kan iedereen werken binnen de omgeving waarmee hij of zij het meest vertrouwd is

“Al deze profielen laten samenwerken in één platform is geen sinecure. Wij hebben ervoor gekozen om voor ieder profiel een afzonderlijke applicatie te bouwen. Zo kan iedereen werken binnen de omgeving waarmee hij of zij het meest vertrouwd is. Tot slot kan de eindklant gebruik maken van een intuïtief content management systeem. Hij of zij kan zo zelf wijzigingen aanbrengen, zonder te raken aan het ontwerp of de code. Dat zorgt voor veel minder problemen achteraf.”

Grenzeloze ambitie

De ambitie van de oprichters van SiteManager ligt voorbij de grenzen. Ze zien België als voorbode voor een groter verhaal. “We helpen ondertussen tal van bedrijven. We zijn op twee jaar tijd gegroeid van twee websites per maand naar twee websites per dag”, zegt Hoogewijs. “Die worden gebouwd door zowel kleine freelance studio’s als grotere agencies. Het feit dat Yools, een digitale marketing studio die meer dan 2.500 websites bouwde de voorbije vijf jaar, vorig jaar besloot om met ons in zee te gaan om hun ontwikkelingsproces te versnellen, was voor ons het bewijs dat onze aanpak werkt.”

Om dat internationale verhaal te kunnen schrijven, haalde SiteManager vorig jaar het nodige geld op via The CoFoundry, PMV en enkele banken. “Momenteel zijn we bezig om internationaal een rendabele groeistrategie op te zetten die dezelfde persoonlijke aanpak garandeert als hier in België”, aldus Hoogewijs. “De ultieme ambitie is uiteraard om uit te groeien tot een platform met een internationale community.”

Wil jij ook eindelijk eens werk maken van een snelle professionele website zonder dat je 20 nieuwe mensen moet aanwerven? Ontdek dan hier de mogelijkheden van SiteManager en ga vandaag nog aan de slag!

"De winstmarges op websitebouw zijn zo klein geworden dat je vandaag sneller en efficiënter moét werken om rendabel te zijn"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & SiteManager

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.227 abonnees