Amper 22 en CEO van een succesvol digital agency: “Als zaakvoerder moet je specialisten aantrekken met meer kennis dan jij, hoe oud of jong je ook bent”

Amper 22 en CEO van een succesvol digital agency: “Als zaakvoerder moet je specialisten aantrekken met meer kennis dan jij, hoe oud of jong je ook bent”

Amper 22 en CEO van een succesvol digital agency: “Als zaakvoerder moet je specialisten aantrekken met meer kennis dan jij, hoe oud of jong je ook bent”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Digital Leader

Een oprichter/CEO die met zijn 22 jaar de jongste van het hele bedrijf is, een team zonder project- of accountmanagers, en zelfs geen sales medewerkers. Digital Leader is allesbehalve een typisch digital agency. “Sales? Grote bedrijven vallen niet voor verkooppraatjes. De focus ligt daar, terecht, op concrete resultaten en return on investment. Dan ben je als klant toch veel meer met een strateeg die voor campagnes met meetbare prestaties zorgt.”

Audry Vanderstraeten begon Digital Leader als een schoolproject. Hij hielp B2B-bedrijven met het inzetten van social media om hun sales op te krikken. Al snel werd B2B ook B2C, en verbreedde hun horizon naar een strategisch 360° online marketing model waar de oorspronkelijke focus op social media een belangrijk onderdeel van bleef.

“Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie. Mijn vader heeft een onderneming in outsourcing van techniekers. Dat draait uitstekend, maar digitaal stond het nog in kinderschoenen. Ik besefte al snel dat heel veel bedrijven snakken naar een partner die hen begeleidt in die nieuwe, digitale wereld. Vanuit die behoefte is vervolgens Digital Leader ontstaan.”

“Dat de focus eerst op B2B lag, heeft ons nadien ontzettend geholpen om ook B2C-klanten aan te trekken”, legt Audry Vanderstraeten uit. “Omdat het doelpubliek in een B2B context veel specifieker en technischer is, heb je automatisch een meer diepgaande kennis nodig, zowel van de sector waarin die B2B-bedrijven actief zijn als van de technische tools waarmee je hun doelstellingen bereikt. Eens je over die kennis en vaardigheden beschikt, is de drempel naar B2C-bedrijven lager. Daar is het doelpubliek namelijk breder, waardoor je met je reeds opgebouwde skills in een B2C-context nóg betere resultaten boekt.” Dat maakt een toegewijd sales team overbodig: “Als je aan een potentiële klant de doelstellingen en ROI voorlegt die je bij andere bedrijven hebt bereikt, dan leg je harde feiten op tafel in plaats van ongefundeerde verkoopspraatjes. Wij laten onze resultaten voor zich spreken. Zo wist Digital Leader naast grotere bedrijven ook B2C-klanten over de streep te trekken.”

Van leiders ook Digital Leaders maken

Audry Vanderstraeten is zonder de minste twijfel razend ambitieus, maar de naam Digital Leader is geen teken van hoogmoed. “Het wil simpelweg zeggen dat we van onze klanten Digital Leaders willen maken. We mikken vooral op bedrijven die digitaal niet dezelfde resultaten boeken als hun succesvolle offline prestaties. Bedrijven die het goed doen, die een stevige positie op de markt innemen, maar er niet in slagen om dat ook digitaal te vertalen. Die kloof willen wij dichten, door van leiders ook Digital Leaders te maken. Digital Leader trekt een succesvol offline verhaal ook digitaal door, zodat onze klanten ook online dezelfde bedrijfsresultaten boeken.”

Elke euro die je besteedt aan advertenties moet je slim inzetten, zodat je een maximale return krijgt

“Onze klanten beseften wel dat inzetten op social media en andere digitale kanalen enorm rendeert, al wisten ze niet hoe eraan te beginnen. Het instapniveau voor social media lijkt redelijk laag, maar eens je er op professioneel niveau gebruik van maakt, dan zien vele bedrijven vaak door het bos de bomen niet meer. Om elke geïnvesteerde euro optimaal te benutten, baseer je je best op een data-driven model waarbij ieder kruimeltje informatie je online strategie bijschaaft. Daar komen dus heel wat technische tools, theoretische kennis en praktische know-how bij kijken. Wij begeleiden bedrijven in die wildgroei van nieuwe kanalen, nieuwe functionaliteiten en nieuwe regels.”

“Neem nu Facebook. Organische groei is daar lang hét motto geweest. Sterke content is natuurlijk nog altijd belangrijk, maar Facebook heeft organische groei met allerlei algoritmes steeds moeilijker gemaakt. Dus moet je adverteren. Maar dan wordt het natuurlijk wel meteen ook een pak technischer en dus complexer. Elke euro die je besteedt aan advertenties moet je slim inzetten, zodat je een maximale return krijgt.”

Resultaten eerst, groei volgt vanzelf

Digital Leader kende het voorbije jaar een pijlsnelle groei. Zo verviervoudigde het personeelsbestand van drie medewerkers naar twaalf en nam het aantal kantoren toe van één vestiging naar drie, waaronder in november de opstart in Spanje (Malaga). “Een paar van onze klanten hebben daar een vestiging. Omdat ons verhaal in België aanslaat en onze formule bij iedere klant de vooropgestelde doelstellingen glansrijk wist te behalen (en in vele gevallen zelfs oversteeg), kregen we het idee om ons vizier ook op het buitenland te richten. We zijn afgelopen zomer naar Spanje afgezakt om de lokale markt in kaart te brengen en uiteraard om er een netwerk op te bouwen. We hadden niet meteen concrete plannen, maar merkten meteen dat de Spaanse agencies op vlak van social media en online marketing toch een pak minder ver stonden. Dus hebben we onmiddellijk de koe bij de hoorns gevat, en twee mensen aangeworven om in Malaga een kantoor te openen.”

Ga op zoek naar mensen die beter zijn dan jij! Dat moet de ambitie van elke zaakvoerder zijn, hoe oud hij of zij ook is...

Het twaalfkoppig team van Digital Leader in België breidde niet enkel in de breedte uit maar vooral in de diepte. Het richtte zich op het aantrekken van werknemers die elk gespecialiseerd zijn in hun individuele vakgebied, in plaats van algemene marketing profielen van ‘a mile wide but an inch deep’. Oprichter en CEO Audry Vanderstraeten is de jongste van die twaalf. “Ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik probeer niet alleen mensen aan te trekken met meer ervaring, ik ga ook op zoek naar mensen die béter zijn dan ik. Dat moet de ambitie van elke zaakvoerder zijn, hoe oud hij of zij ook is, toch?”

“Waarom heb je een toegewijd sales team nodig?”

Het team van Digital Leader is behoorlijk atypisch samengesteld voor een digital agency. Geen salesmensen, geen account- of projectmanagers. Alleen maar strategen en online marketeers met elk hun specifieke vakgebied. “Onze klanten hebben doorgaans enkel contact met een Digitaal Strategist. Zij stellen het strategisch plan op, volgen de campagnes op en communiceren de resultaten in menselijke en efficiënte taal naar de klant. Uitzonderingen op die regel treden op wanneer de klant een specifieke technische vraag of opmerking heeft - dan spreken ze rechtstreeks met onze specialisten die aan hun project werken. Voor overall communicatie en het doornemen van resultaten blijft de Digitaal Strategist echter het vaste aanspreekpunt. Op die manier beperken we de ruis op de lijn: minder briefings, vergaderingen en communicatieve drempels. Door die gestroomlijnde, efficiënte manier van werken en communiceren blijft er meer tijd over om kwalitatieve resultaten te behalen voor de klant.

“En ik vraag me oprecht af waarom je eigenlijk een toegewijd sales team nodig hebt? Grotere bedrijven laten zich echt niet inpakken door een voorgekauwde sales pitch. Als je concrete resultaten en returns op tafel legt, dan spreken die prestaties voor zich - geen woorden maar daden. Dan houdt ons team zich toch veel beter bezig met campagnes die resultaat opleveren, zodat we daarmee naar potentiële klanten kunnen stappen.”

KPI’s en commitments

Het atypische team vertaalt zich ook in een aparte manier van werken, legt Audry Vanderstraeten uit. “Ons vertrekpunt is steeds een diepgaande analyse van de huidige digitale aanwezigheid, de branding en de doelstellingen van het bedrijf. Nadien stellen we een strategisch plan op om via de website , landingspagina’s en online marketing de nodige leads te genereren. Vervolgens heeft de klant de keuze. We hopen natuurlijk dat hij met ons in zee gaat en dat wij het plan dat we opstelden ook mogen uitvoeren. Maar het staat de klant ook vrij om het plan aan te nemen en zélf de praktische uitwerking te verwezenlijken. Als de klant van mening is dat een ander agency het beter kan, dan mag hij het plan zelfs aan hen overhandigen.”

“In elk plan schuiven we ook heel concrete KPI’s naar voor: bijvoorbeeld 30 procent meer conversie of 15 procent meer omzet, afhankelijk van wat de klant wil bereiken en wat wij denken dat haalbaar moet zijn. Geen vage beloftes, maar harde commitments die we ook heel gedetailleerd meten. Dat is eerder uitzonderlijk in onze sector, en we stellen ons daar kwetsbaar mee op. Maar klanten mogen ons daar gerust op afrekenen.”

Jouw bedrijf ook omtoveren tot Digital Leader in je sector? Je bent slechts één klik verwijderd van een een gratis inspiratiesessie specifiek toegepast op jouw bedrijf!

Amper 22 en CEO van een succesvol digital agency: “Als zaakvoerder moet je specialisten aantrekken met meer kennis dan jij, hoe oud of jong je ook bent”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Digital Leader

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.226 abonnees