“Een goede ondernemer komt niet met een briljant idee. Die komt in de eerste plaats met een goed plan"

“Een goede ondernemer komt niet met een briljant idee. Die komt in de eerste plaats met een goed plan"

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
“Een goede ondernemer komt niet met een briljant idee. Die komt in de eerste plaats met een goed plan"

“Of het nu gaat om een hoogtechnologische start-up of een koffiebar: een goede ondernemer komt niet met een fantastisch idee of geweldig product, hij heeft een goed plan”, stelt Philip Peeters, directeur bij Bizidee. Het groeiplatform helpt al vijftien jaar om ideeën naar ondernemingsplannen te kneden. En zag steeds meer latente ondernemers uitgroeien tot échte ondernemers. De vrouwen op kop.

“Een ondernemingsplan is zoals de checklist die een piloot overloopt voor hij de lucht ingaat. Zonder voldoende brandstof riskeert hij dat zijn vliegtuig neerstort”, aldus Philip Peeters. “Als je halsoverkop en slecht voorbereid aan je ondernemersavontuur begint, is de kans ook groot dat je crasht. Tank voldoende kapitaal bij de start zodat je niet van pitch tot pitch hopt, maar kan focussen.”

Met die vergelijking maakt Peeters duidelijk hoe belangrijk een goed plan is voor beginnende ondernemers. Al sinds 2003 helpt Bizidee ondernemers in spe om ideeën om te zetten in concrete ondernemingsplannen. “Een onderneming doorloopt verschillende fases: de oprichting, de go-to-market, het opschalen, en het uitgroeien tot een duurzaam bedrijf. In elke fase zijn er heel wat initiatieven om ondernemers te ondersteunen. Wij focussen op het begin van die cyclus. Bij het prille idee, nog voor de oprichting. We willen namelijk een groeiplatform zijn en zorgen voor de vruchtbare potgrond waar ideeën kunnen kiemen. Om bedrijven verder te laten groeien, verwijzen we door naar gespecialiseerde adviseurs uit ons netwerk bij KPMG, Hello Bank, VLAIO,  VOKA, Unizo maar ook naar specifieke incubatoren en acceleratoren." 

"Beoordeel geen ideeën maar wees op je hoede voor 'ongelukken' "

Bizidee richt zich op starters met plannen en wat Philip Peeters de ‘latente ondernemers’ noemt. “Mensen met een idee, die nog niet goed weten of én hoe ze hun idee in een eigen bedrijf moeten omzetten. We helpen iedereen met een idee om te kijken welk potentieel er in zit. Is er een markt voor? Is het financieel haalbaar? Krijgen ze het uitgevoerd? We beoordelen geen ideeën, we houden onze duim niet omlaag of omhoog. Maar ik beschouw het ook als onze plicht om mensen te behoeden voor ongelukken. We geven de ondernemersdroom een reality check.”

Ondernemingsplanwedstrijd

Om het belang van een goed businessplan te onderstrepen, organiseert Bizidee jaarlijks zijn Ondernemingsplanwedstrijd. De focus ligt daarbij op starters, en op jonge bedrijven die hoogstens één jaar in de go-to-market fase zitten. Een vakjury evalueert elk plan op volgende zeven onderdelen:

  1. samenvatting van het concept
  2. missie en een visie
  3. USP
  4. team
  5. marketingplan
  6. financieel plan om binnen de drie jaar break even te draaien
  7. implementatieplan om het plan ook daadwerkelijk uit te voeren
ondernemingsplan Brutus

“Een hoogtechnologische start-up die zich op artificiële intelligentie stort of een kleine koffiebar, deze zeven onderdelen komen in élk goed ondernemingsplan voor”, zegt Peeters. “Ik kom ook starters tegen die hun idee goed uitwerken op een businessmodel canvas. Om investeerders en banken aan te trekken, is er meer nodig dan een samenvatting van je businessplan op één A4’tje.

Een goede ondernemer komt niet met een briljant idee of fantastisch product. Die komt in de eerste plaats met een goed plan op de proppen. It’s all in the execution, hoor je vaak. Ik ben het daar mee eens, maar zonder goed ondernemingsplan kun je niet eens beginnen executen.”

Zoals een gps: dezelfde bestemming, alternatieve routes

Ecofest ondersteunt duurzame events, Chalo groeide tot een wereldspeler in chai, Onak verovert internationale wateren met zijn opvouwbare kano’s, Millibeter zet afval om in grondstoffen, My Add On introduceert klantgericht design in de zorgsector,… De erelijst van de Ondernemingsplanwedstrijd oogt fraai. “Er zitten veel vernieuwers tussen”, stelt Philip Peeters vast. “Ideeën die toen wij ze bekroonden nog zeldzaam waren, maar graadmeters bleken voor latere evoluties. Duurzame festivals bijvoorbeeld: jaren geleden nieuw, nu algemeen ingeburgerd.”

"Een ondernemingsplan verdwijnt niet in de archiefkast als de onderneming van start gaat... Dan begint het echte werk pas"

De ondernemers en ondernemingen die later nog van zich zouden laten spreken, zijn om twee redenen succesvol geworden: omdat ze een goed ondernemingsplan hadden maar ook omdat ze hun businessplan voortdurend upgraden. Een ondernemingsplan verdwijnt niet in de archiefkast als de onderneming van start gaat. Dan begint het echte werk pas, dan moet er geëvalueerd en bijgestuurd worden. Een ondernemingsplan wordt een bedrijfsproces. De bestemming blijft dezelfde, maar de route verandert mee met de omstandigheden onderweg.”

“Soms volstaan kleine updates, soms niet. Als je een nieuwe markt wil veroveren, heeft dit invloed op je hele plan. Stel dat iemand op het idee zou komen om De Zondag naar Nederland te exporteren. Dat zou een totaal fiasco worden. Wij staan op zondag tot buiten aan te schuiven bij de bakker, in Nederland zijn alle bakkers gewoon potdicht op zondag. Mocht je gewoon je Belgische ondernemingsplan copy-pasten, dan was je binnen de maand failliet.”

het team achter start-up Chalo

Dubbel zoveel vrouwelijke ondernemers

Het hele jaar door organiseert Bizidee events om ondernemers in spe te helpen hun ideeën in ondernemingsplannen te gieten. “Ik heb het eens nagekeken: vijftien jaar geleden kregen we zo 268 ideeën binnen. Dit jaar, en het is nog maar september, zitten we al aan meer dan 500 ideeën. Bij onze Ondernemingsplanwedstrijd zagen we het aantal plannen bijna verdubbelen, van een zestigtal naar meer dan honderd”, vertelt Daisy Baeten, community manager bij Bizidee.

Vooral het aantal vrouwelijke ondernemers boomt enorm. De eerste jaren kwam zo’n kwart van de ideeën en de plannen van vrouwen, nu de helft. We hanteren twee categorieën voor de Ondernemingsplanwedstrijd: small en large. Waarvan large respectievelijk de ondernemingen met ambitie om binnen drie jaar minstens 5 werknemers aan te werven, een tweede vestiging te openen, en/of internationaal te gaan”, aldus Daisy Baeten. “Eerder regionale en lokale initiatieven zetelen in de small categorie.”

“Het doet me deugd bij Bizidee vandaag meer vrouwelijke ondernemers te zien. Niet alleen bij de deelnemers maar ook bij Bizidee coaches en juryleden zijn vrouwen evenredig vertegenwoordigd. We zijn trots met deze voortrekkersrol in vrouwelijk ondernemerschap!”

Wil jij ook delen in de prijzenpot van 100.000 euro. Mee op business trip naar Londen of Amsterdam? Neem dan deel aan de Ondernemingsplanwedstrijd van Bizidee, inschrijven kan nog tot de deadline van 4 november 2018!

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.